Spring naar inhoud

Concert Oneg Ensemble

september 4, 2011

1. Joshe Kalb Suite, voor zang en viool (1992) Jeff Hamburg (*1956)

Psalm 16:8

Dajan ha-emet (I.J. Singer)

De phoenix (I.J. Singer)

Liefdeslied (Hooglied)

Steen, steen (I.J. Singer)

Zwerflied (J. Halevi)

2. Shiru l’Adonoi, voor zang en viool (2010) Jeff Hamburg (*1956)

3. Mizmor l’Todah, voor zang en viool (2010) Mathieu Polak (*1972)

4. Three Songs of Death, voor zang en piano (1988) Fania Chapiro
The last night that she lived (1926-1994) .

I died for beauty

Because I could not stop for death

5. Chupah voor viool en piano (2011) Bas Gakeer (*1989)

6. Uncle Mendels Ukranian Blues Jeff Hamburg

7. Der Gasn Nigun, voor piano (2007) Mathieu Polak (*1972)

8. Twee liederen voor zang, viool en piano (2009) Mathieu Polak (*1972)

Adonai ro’i

Hakochawim

Het programma duurt ca 60 min.; er is geen pauze.

Zang: Rivka Worms
Piano: Mathieu Daniel Polak
Viool: Loek Lufting

Download het programma van dit concert hier: Programmaboekje Utrecht Oneg Geertekerk 11092011

Hoofdmoot van het programma zijn werken van Jeff Hamburg en Mathieu Polak. In feite gaat het over de relatie tussen leraar en leerling ofwel overdracht van het vak van componist. De titel van het concert “Ledor Vador” (Hebreeuws) betekent dan ook: van generatie op generatie. In het werk van beide componisten neemt de joodse muziek een belangrijke plek in. Dat is de hoofdreden waarom dit concert zich focust op Hebreeuwse liederen. Daarbij nemen psalmen in dit concert een prominente plaats in. Zo is Shiru l’Adonoi gebaseerd op Psalm 98 en Mizmor l’Todah een verklanking van Psalm 100. Het programma is samengesteld door Mathieu Polak. Het opnemen van een werk van Fania Chapiro was zijn uitdrukkelijke wens. Als kind heeft hij deze grote pianiste live horen optreden. Dat zij ook als componiste zeer verdienstelijk was heeft hij pas onlangs ontdekt. Bas Gakeer volgt compositielessen bij Andre Douw. Het Oneg Ensemble prijst zich gelukkig en vereerd een werk voor hen gecomponeerd te zien!

Jeff Hamburg (geboren te Philadelphia) is een Amerikaanse componist, woonachtig in Nederland sinds 1978. Hamburg studeerde in zijn geboorteland compositie en akoestiek aan de Universiteit van Illinois. Hij verhuisde naar Nederland om in Den Haag te studeren bij Louis Andriessen. De invloed van Andriessen op Hamburg is in zijn werken uit de jaren ’80 nog goed te horen, maar in zijn latere composities heeft Hamburg zijn eigen stijl gevonden. Dit heeft te maken met de zoektocht naar zijn eigen, joodse achtergrond en de muziek die hierbij hoort. Joodse legendes en Bijbelse verhalen zijn veelal inspiratiebronnen voor zijn muziek en Hamburg laat klanken horen die doen denken aan klezmer en Oost-Europa. Dit heeft niet alleen geleid tot muziek die dichter bij zijn eigen gevoelsleven staat, maar ook tot een bredere bijval van het publiek. In 2002 werd aan Hamburg de ANV-Visser Neerlandia-prijs toegekend. De jury prijst zijn veelzijdig oeuvre dat “emotioneert, charmeert en verrast”. Samen met Joep Franssens en John Borstlap, richtte Jeff Hamburg in 2003 ComponistenGroep Amsterdam op. Tevens is hij sinds 2008 voorzitter van GeNeCo (Genootschap Nederlandse Componisten). Naast Liedjes uit Joshe Kalb (1992) schreef Hamburg verscheidene vocale werken waaronder: Biografiye (2009) voor mezzosopraan, klarinet, viool, altviool, cello, Finf Yiddish Lieder (2009) voor mezzosopraan en harp en Kaddish (2007) voor bariton, hobo, cello, harp.

Mathieu Daniel Polak behaalde in juni 2010 zijn Master Degree compositie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Aldaar studeerde hij bij Caroline Ansink en Jeroen D’hoe. Voorafgaand aan deze studie werd hij als componist opgeleid door Jeff Hamburg te Amsterdam.
Een stipendium van de Stichting Maror stelde Polak in staat een Hebreeuwse liederencyclus te componeren. Deze cyclus werd geïnitieerd door Beit ha’Chidush-Amsterdam waarvan hij lid is en waaraan hij verbonden is als huiscomponist. Zijn compositie Der Gasn Nigun werd door pianist Marcel Worms uitgevoerd in het Muziekgebouw aan ‘t IJ en opgenomen op het cd-label Attacca. Donemus publiceerde het werk in 2007. Verscheidene musici, waaronder Irene Maessen (sopraan), Eleonore Pameijer (fluitiste), Marja Bon (pianiste), Michael Stirling (cellist) en Erika Waardenburg (harpiste), voerden werken van hem uit. Aan zijn werk werd aandacht besteed in radioprogramma’s van de VPRO, Concertzender en de NPS. Als pianist werd hij opgeleid door o.a. Ton Hartsuiker en als beiaardier door Arie Abbenes. Hij werkt sinds zijn afstuderen als pianodocent en begeleidt meerdere balletscholen in het land. Bovendien is Polak beiaardier van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Mizmor l’Todah (Psalm van Dank) componeerde Mathieu Polak in het kader van de viering van het 100-jarig bestaan van de Westend Synagoge van Frankfurt. Daarom koos hij ervoor om Psalm 100 te toonzetten. De première vond plaats op 17 oktober 2010 in de Westend Synagoge. Uitvoerenden waren Leah Frey Rabine (mezzosopraan) en Christiane Schmidt (viool). Op datzelfde concert werd Hamburg’s Shiru l’Adonoi (Lied van de Hoogste) uitgevoerd dat gebaseerd is op Psalm 98. Het lied Adonai ro’i (Psalm 23, de Heer is mijn Herder) werd uitgevoerd op Yom ha Shoa (Holocaust Memorial Day) 2008 in de Hollandse Schouwburg te Amsterdam door Steve Schwartz (bariton), Loek Lufting (viool) en Mathieu Polak (piano). Hakochawim (Psalm 147, De Sterren) werd o.a. uitgevoerd door Charles van Tassel (bas), Loek Lufting en Mathieu Polak.

Bas Gakeer (1989) studeert in 2011 af aan de Opleiding Docent Muziek aan het Conservatorium van Amsterdam. Op dit instituut volgt hij ook compositielessen bij André Douw.

Gegevens over het ensemble

Het Oneg Ensemble ontleent zijn naam aan het Hebreeuwse woord Oneg dat plezier of feestelijkheid (van de Shabbat) betekent. Het wordt in Jesaja 58:13 genoemd. Oneg staat voor de informele bijeenkomst in de Synagoge na een dienst waarin muziek gemaakt wordt, men iets eet, discussies en lezingen plaatsvinden en/of liederen gezongen worden.

Rivka Worms begon haar zangopleiding bij Esther Maas, bij wie zij klassieke zanglessen volgde. Vervolgens ging zij op achttienjarige leeftijd naar het Conservatorium van Amsterdam, waar zij een jaar klassiek zang studeerde bij Pierre Mak. In deze periode zong zij een rol in Mozarts Zauberflöte en zong zij mee in het Requiem van Mozart, de Johannes Passion van Bach en de Psalmensymfonie van Strawinski. Daarnaast trad zij als jazz-zangeres op bij verschillende kunstmanifestaties. Tegenwoordig volgt zij de opleiding Docent Muziek aan het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast studeert zij daar klassiek zang bij Valerie Guillorit en jazz bij Gé Titulaer. In 2010 bezocht Rivka Oeganda. Zij gaf daar zangworkshops aan studenten van de Kampala Music School en verzorgde samen met haar vader, pianist Marcel Worms, een jazzconcert op het Mayimba Festival in Kampala.

Het Oneg Ensemble ontleent haar naam aan het Hebreeuwse woord Oneg dat plezier of feestelijkheid (van de Shabbat) betekent. Het wordt in Jesaja 58:13 genoemd. Oneg staat voor de informele bijeenkomst in de Synagoge na een dienst waarin muziek gemaakt wordt, men iets eet, discussies en lezingen plaatsvinden en/of liederen gezongen worden.

Loek Lufting studeerde soloviool aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Jeannelotte Herzberger en theaterregie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Daarnaast bekwaamde hij zich in het beeldhouwen bij diverse Nederlandse beeldhouwers.
Na zijn afstuderen lopen deze drie artistieke loopbanen als rode draden door zijn leven.
Als violist is Loek Lufting free-lance werkzaam in diverse Nederlandse orkesten en ensembles. Daarnaast is hij sinds 1998 eerste concertmeester van het begeleidingsorkest Colla Voce waarmee hij meerdere malen ook als solist heeft opgetreden.
Als begeleider van vakstudenten op de Amsterdamse Theaterschool en als cursusleider oogstte hij veel succes. In 1983 werd hem de finaleplaats van “Le Grand Prix du Théâtre” toegekend door een vakjury voor zijn bewerking en regie van “Tien Dagen” van de Russische schrijver W.M.Garsjin. Behalve voor vele andere producties oogstte hij grote lof voor zijn bewerking en regie van “Een Pompstation” van de Franse schrijver Gildas Bourdet voor de Grote Zaal van de Utrechtse Stadsschouwburg.
Diverse beelden in privé-opdracht zijn van zijn hand, ofschoon zijn beeldhouwwerk een autonoom karakter heeft en de productie ervan in eigen beheer plaats vindt.

Fania Chapiro werd op 10 juni 1926 te Surabaya in Indonesië geboren, haar vader was van Russische origine, haar moeder Nederlandse. Zij overleed op 6 december 1994 in haar woonplaats Hilversum. Zij kreeg, op eigen verzoek, op driejarige leeftijd vioolonderricht van haar vader Nohoum Chapiro, een bekend vioolpedagoog. Vijf jaar oud begon zij met pianolessen bij Johan Madlener en twee jaar later reeds speelde zij in het openbaar het Krönungskonzert van Mozart. Spoedig daarna vertrok zij met haar ouders naar Parijs, waar zij vijf jaar onder leiding van de pianopedagoog Lazare Lévy studeerde. Zij studeerde theorie en solfège aan het Conservatoire National te Parijs, behaalde op 12-jarige leeftijd een medaille, vervolgde gedurende de oorlog haar studie in harmonie en contrapunt bij Sem Dresden en voltooide deze in New York, waar zij nog een jaar onderricht in compositie en instrumentatie volgde bij Jerzy Fitelberg. Na de oorlog, die zij in Nederland doorbracht, trad zij veelvuldig op, vertoefde van 1949 tot 1953 in de Verenigde Staten – waar zij eveneens veel concerteerde – en woonde sedert 1953 wederom in Nederland. Hier maakte zij opnieuw naam door haar vele uitvoeringen en recitals, ook met orkest, voornamelijk voor binnen- en buitenlandse omroepen (Keulen, Brussel, Parijs en Genève). Tevens trad zij op voor de Nederlandse, Belgische en Amerikaanse televisie. In 1967 hernieuwde zij haar contact met de Verenigde Staten en sindsdien keerde zij daar regelmatig terug voor recitals. Vlak voor haar dood maakte zij nog een cd met Musica ad Rhenum. Hoewel primair pianiste, ging haar belangstelling ook uit naar het componeren, getuige een aantal werken voor pianosolo en voor blaasensembles. Het Trio voor hobo, klarinet en fagot werd voor de radio uitgevoerd, evenals de Suite voor piano vierhandig en de Sonatine voor pianosolo, waarmee zij als pianiste ook in Londen en Parijs erkenning oogstte.

Dit concert wordt georganiseerd door componiste Mari-anne Hof

Advertenties

From → Uncategorized

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: