Spring naar inhoud

Instant Composing II

september 5, 2015

Over de term Instant Composing twijfel ik nog steeds. Mijn idee is om een compostie voor piano te maken waarbij het idee en de uitwerking vooraf al vastliggen maar waarbij indeterminatie is toegestaan. De composite bestaat dus als schets maar zal iedere keer weer net even anders klinken. Binnenkort hoop ik de juiste term daarvoor gevonden te hebben want ik ga ervan uit dat ik niet de enige ben die daar mee bezig is. Recentelijk heb ik een nieuwe compositie op YouTube, genaamd ‘Lueur dans ses yeux’ gezet:

Synopsis

1. Kern samenklank is het akkoord C1 – G – As – C2 waarbij met name de kwint structuur makend blijkt te zijn voor de compositie. Vloeiende achtsten van onder naar boven.

2. Boven deze speelbeweging ontspringt een melodie die zich hoofdzakelijk in secundus voortbeweegt.

3. De basnoot gaat naar Bes, À en komt weer terug op de C. Op dat moment maakt de melodienoot in de rechterhand een sprong en treedt weer terug.

4. Nu vangt het middendeel van de compositie aan met in de linkerhand: C G C G in achtsten. De rechterhand gaat in deze beweging mee met G Es D Es. De melodietonen geven de spanning. Het register is relatief laag. Dynamiek: forte. Transposities treft men aan op G en op F.

5. Her slotdeel is in een hoog register. De linkerhand heeft triolen: As G C. De dynamiek is zacht. De rechterhand bestaat uit kwinten. Het is mogelijk om het qua ritme twee tegen drie uit te voeren. Mogelijkerwijs zijn transposities toe te passen?

Een pianoleerling typeerde het idioom als filmmuziek.

Inmiddels is er een derde stuk bij gekomen: Reminiscence. Deze compositie heeft als vertrekpunt de eerste prelude uit WK I van Bach:

Synopsis

1. De linkerhand speelt in gebroken achtsten een reine kwart (A – D) gevolgd door een reine kwart in de rechterhand met een octaaf (A – D – A).  Maatsoort: 4/4 maat. De topnoot is veranderlijk waardoor een melodie ontstaat.

2. De linkerhand maakt gebruik van de kwarten G – C, C – F en B – E. De rechterhand zou daar in mee kunnen gaan.

3. Na de eerste sectie volgt een transpositie in een hoger register. De linkerhand speelt Cis – Fis. De rechterhand speelt Fis – Cis – Fis. De linkerhand maakt daarna gebruik van de kwarten B – E en Fis – B.

4. Het B gedeelte is eerder een variatie dan een nieuw deel. De kwart in de linkerhand gaat bewegen. A – D wordt A – E, wordt A – F. Daardoor ontstaat een melodie in de duim van de linkerhand.

5. Het C gedeelte bestaat uit blokakkoorden in een hoog register. De reine kwarten met octaven (A – D – A) (Fis – B – Fis) veroorzaken een modale klank.

Advertenties

From → Uncategorized

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: