Skip to content

Focus

Introductie
De laatste jaren heb ik veel blogs gepubliceerd. Ik doe dat met heel veel plezier en hoop dat te blijven doen. De weblog is voor mij een soort openbaar dagboek waarin ik noteer waar ik mee bezig ben. In mijn geval gaat het dan om het componeren van muziek, arrangeren van muziek voor carillon, het geven van concerten en workshops en onderzoek naar muziektheoretische onderwerpen.

Zelf ben ik projectmatig ingesteld. Er komt iets op mijn pad dat ik helemaal fantastisch vind en ben daarvan enkele weken of maanden begeesterd totdat er weer iets anders komt dat ik fantastisch vind. Ik ga op deze pagina op zoek naar de samenhang tussen de projecten en de rode draad in de blogs. Is er een samenhang tussen de artikelen en wat communiceert de tekst nu uiteindelijk als geheel? Wat is de focus? Zegt die focus iets over mijn visie en missie in de muziek?

Verscheidenheid                                                                                                                                                Er komt in de loop der jaren van alles op je pad; dat zal waarschijnlijk voor iedereen gelden. Ik heb jarenlang als pianist koren en open podia begeleid. Heel vaak koos ik daarvoor omdat het behoorde bij mijn broodwinning. Het gezegde ‘Onderzoek alles en behoud het goede’ heb ik hoog in het vaandel. Dikwijls deed ik dingen vanuit het idee dat er wellicht weer wat anders en beters uit zou komen. Het begeleiden amateurzangers op open podia had misschien kunnen leiden tot repetitor bij een professioneel koor of het begeleiden van balletscholen had kunnen leiden tot composer in residence bij een balletacademie. Leuk om te dromen maar het ‘Amerikaanse’ idee van ‘bottom tot the top’ werkt in de praktijk echt niet.  Op een gegeven moment gingen de triviale activiteiten aan de kant en tekende er zich een praktijk uit die sterk en geconcentreerd was. Er is moed voor nodig om te stoppen met onbelangrijke dingen. De WordPress artikelen gaan louter over dingen die er voor mij wezenlijk toe doen. Ofschoon de artikelen veelal over mijzelf gaan en mijn praktijk, heb ik het gevoel dat ze voor de lezer ook waardevol zijn.

Beiaardconcerten met eigen arrangementen van volksmuziek is een terugkerend fenomeen. Het is super leuk om een concert met muziek uit bijvoorbeeld Peru, Israël en China te geven. Daarbij ga ik ervan uit dat in een multicultureel land als Nederland een buitenlander (dat kan natuurlijk ook gewoon een toerist zijn) het waardeert als hij op een gegeven moment een melodie uit zijn land hoort. Het arrangeren van muziek voor carillon is een ambacht, improviseren over melodieën is een kunst. Het spelen van melodieën uit alle landen is voor mij een ontdekkingsreis en vind ik veel leuker dan het spelen van bekende stukken als Eine Kleine Nachtmusik van Mozart. De arrangementen publiceer ik op WordPress zodat andere beiaardiers deze muziek ook kunnen uitvoeren als zij dat willen. Op de Erasmus Universiteit heb ik volop de gelegenheid om arrangementen, improvisaties en eigen composities tijdens recitals uit te proberen. De combinatie van spelen, componeren en lesgeven maakt deze baan tot een ideale job.

De piano is jarenlang niet helemaal meegekomen in de ideale praktijk. Het geven van pianoles is heerlijk en het begeleiden van ballet heeft zijn charme. Maar waar zijn de concerten? In de beiaardwereld kan ik mij profileren als een arrangeur en uitvoerder van volksmuziek. Dat is bij de piano veel minder voor de hand liggend.  Het begeleiden van open podia is ronduit verschrikkelijk, triviaal en zelfs traumatisch. In feite heeft het leven als pianist dus jarenlang op slot gezeten totdat ik onlangs iets fundamenteels heb herontdekt: als het spelen van Chopin, Mozart en vul maar in, niet genoegdoening geeft maar ik wel geniet van improviseren, waarom dan niet daarop focussen? Het improviseren aan de piano en het memoriseren van de nieuwe stukken zonder ze op te schrijven is een feest. Het leidt tot een andere vorm van componeren die ik zelf ‘instant composing’ zou willen noemen.

Het woord ‘herontdekt’ is interessant. In feite doe ik met mijn pianoleerlingen veel aan improviseren en sommigen komen tot fabuleuze resultaten. Bovendien was ik als kind ervan overtuigd dat pianisten hun eigen werken speelden. Het verheffen van klassieke improvisatie tot uitvoerende kunst op het concertpodium lag dus voor de hand maar ik heb er toch nooit aan gedacht. De mens is een ‘omweg makend dier’ heb ik eens gelezen in Voorbij Goed en Kwaad van Nietzsche. Die bewering klopt geloof ik wel. Via het componeren aan een bureau van werken voor ensembles en orkesten en het componeren van pastiches kom ik uiteindelijk terug bij het aan de piano componeren voor piano zoals ik dat in het begin voor ogen had. Dat plaatje dat ik als elfjarige voor mij zag van het ter plekke bedenken en uitvoeren van heerlijk muziek, dat is nu precies wat ik aan het herontdekken ben. Ik neem aan dat alle invloeden van alle ervaringen die ik heb meegemaakt (studies, projecten et cetera) de improvisaties wel verrijken en verdiepen. Op een gegeven moment heb ik een studie Jazz improvisatie gedaan. Eerst bij Burton Greene in Amsterdam en een paar jaar later bij Rob van Kreeveld in Den Haag. Het was heel belangrijk om van deze studie heel goed te doorzien welke informatie voor mij wezenlijk van belang is en welke ik naast mij neer moest leggen.

Hoofdzaak                                                                                                                                                           In opdracht van Gideon Benavraham heb ik een serie composities gemaakt met als uitgangspunt de numerologie van het Hebreeuwse alfabet. (Dit is te vinden in de blog Project 528, gepubliceerd op 3 april 2015). Dat was buitengewoon interessant en heeft zowel hem als mij veel nieuwe inzichten opgeleverd. Ik heb het voornemen om partituren numerologisch te analyseren. Onder de muziek ligt een waarheid die zich uitdrukt in getallen. Misschien helpt het analyseren mij om meer te weten te komen over de identiteit van componisten? Wellicht leiden bepaalde stukken tot dezelfde getallen waardoor zij met elkaar in verbinding staan? Wellicht kan ik componisten helpen met het vinden van hun identiteit? Misschien kan ik in navolging van Gideon een PhD doen op het gebied van kwalitatieve numerologische logotechniek in muziek? In eerste instantie om de vraag te kunnen beantwoorden of er zoiets bestaat als Joodse muziek. Dat sluit mooi aan bij mijn masteropleidingen Joodse muziek.

Toekomst                                                                                                                                                      De praktijk van de dag is waardevol. Ik vind het geven van pianoles en het geven van beiaardconcerten zeer belangrijk. Om er lol in te blijven houden, is jezelf ontwikkelen noodzakelijk. Je kunt als leraar alleen interessant zijn als je ook student bent. In de muziek is het niet moeilijk om student te zijn. Het onderzoek fungerend als realiseren van een droom, gecombineerd met het voorbereiden, doen en overdenken van de praktijk van de dag moet het hem gaan doen.

 

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: